לשחק

ללמוד

להצליח!

מודעות פונולוגית בגן הילדים

מהי בכלל מודעות פונולוגית? מדובר במודעות של הילד ליחידות הצליליות (פונמות) שמרכיבות מלים. עקרונית מלים מורכבות משני סוגי פונמות: עיצורים ותנועות. כדי להיות במודעות פונולוגית הילד לא חייב להיות בעל אינטיליגנציה גבוהה. מדובר ביכולת בסיסית לזהות פונמות ולדעת את ההבדלים ביניהן. כאשר מדברים על מודעות פונולוגית בגן הילדים, עוסקים למעשה בפיתוח יכולות ומיומנויות בגיל הגן לזהות צלילים דומים כמו בחריזה למשל, לחלק מלים להברות ומשפטים למלים, לחבר הברות חסרות פשר לכשעצמן לכדי מילה בעלת משמעות ועוד.

מודעות פונולוגית בגן – למה זה חשוב?

מעבר לכישורי השפה שילדים רוכשים בבית ובסביבתם הקרובה, במסגרת הגן תפקידה של הגננת לעקוב אחר כישורי השפה והמודעות הפונולוגית של כל ילד באופן פרטני. מודעות פונולוגית בגן שנרכשת באופן מבוקר ואחראי באמצעות הגננת מהווה שלב חשוב מאד בפיתוח כישורי השפה של הילד, הן הדבורה והן הכתובה. הדבר נעשה באמצעות תרגול תוך כדי משחק של חלוקת המשפט למלים, חלוקת המלים להברות, פיתוח התובנה לגבי מהם הצלילים שפותחים מלה ואילו מהם סוגרים אותה וכדומה. מובן שבמקביל להגברת המודעות הפונולוגית מתבצעת עבודה על מיומנויות מוטוריות הקשורות לדיבור והפקת פונמות, הכוללות הפעלה נכונה של מיתרי הקול, שרירי הפנים והלסת המעורבים בדיבור, שרירי הנשימה ועוד. הגייה נכונה של פונמות "מכריחה" את המערכות המוטוריות לעבוד נכון.

מודעות פונולוגית גן – אבחון וטיפול בבעיות

כאשר נתקלים בילדים בגיל הגן שלהם לקויות בדיבור, חשוב לשים לב עד כמה קשה להבינם ועד כמה חמור המצב. הרבה מאד ילדים מחליפים מקומות של הברות בתוך מילה, כגון: בודי במקום דובי, או החלפת הברה באחרת כגון אפוח במקום תפוח, השמטת הברות ממלים ועוד. שיבושים אלה נחשבים לקלים, אינם מקשים עלינו להבין את הילד וחולפים די מהר עם התפתחותו השפתית. כאשר קיים קושי אמיתי בתקשורת עם הילד בשל שיבושים חמורים בהגיית מלים, זה הזמן להבין שהילד זקוק לאבחון, כדי לדייק את הבעיה ולהבין האם הוא סובל מליקוי שמיעה או שמדובר במודעות פונולוגית לקויה שדורשת טיפול. מודעות פונולוגית גן חובה נבדקת תוך כדי תהליך רכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה שמתחילים בגיל הזה כהכנה לכיתה א'. במקרים כאלה הליקוי במודעות הפונולוגית יתבטא בשגיאות כתיב הנובעות מליקוי בשמיעה או בעיות בהבנת הנקרא בשל לקות הלמידה. 

דרכי טיפול:

במכון מסיק פיתחנו משחקים חווייתיים ייעודיים לכל סוגי לקויות הלמידה. החוויה החיובית והמתקנת מעודדת את הילדים לשכלל את מיומנויותיהם השפתיות והמוטוריות תוך כדי משחק והנאה. מודעות פונולוגית לילדי הגן באופן כללי וגם מודעות פונולוגית גן חובה היא אבן דרך חשובה בהתפתחות הילד. אז אם נתקלתם בבעיה של מודעות פונולוגית בגן הילדים זכרו שבידינו הכלים לסייע לכם ולילדיכם לעבור את המשוכה הזו בשלום, לשפר ולשכלל את המיומנויות השפתיות שלהם ולהעניק לכולכם תחושה טובה.

מאמרים נוספים

אסטרטגית למידה ניהול זמן

יש דבר אחד מרכזי שגורם לפערים הכי גדולים בין התלמידים המצטיינים לבין אלו שמתקשים לענות על שאלות הפשוטות ביותר – אסטרטגיות למידה.  יצירת אסטרטגית למידה

קרא עוד »

משחקים לדיוק בקריאה

הדבר החשוב ביותר על מנת להגיע ליכולות למידה גבוהות היא לדעת כיצד אפשר להנות מתהליך של למידה. ילדים תמיד יעדיפו לעשות משהו שמספק להם הנאה

קרא עוד »

שיפור דיוק בקריאה

אחד הכלים החשובים ביותר ללמידה היא יכולת קריאה טובה. שטף ודיוק בקריאה מאפשר לתלמיד לקלוט יותר חומר בפחות זמן וגם מקנה לא ביטחון בקריאה דבר

קרא עוד »

מודעות פונולוגית בגן הילדים

מהי בכלל מודעות פונולוגית? מדובר במודעות של הילד ליחידות הצליליות (פונמות) שמרכיבות מלים. עקרונית מלים מורכבות משני סוגי פונמות: עיצורים ותנועות. כדי להיות במודעות פונולוגית

קרא עוד »

הבנת הנקרא כיתה א

הבנת הנקרא מתארת את הקשר ההכרחי בין מלים כתובות למשמעויות שלהן ואף ליכולת להגיע לתובנות ומסקנות בעת קריאתן. ללא מיומנות של הבנת הנקרא אין ערך

קרא עוד »