לשחק

ללמוד

להצליח!

מודעות פונולוגית קלינאית תקשורת

לקויות למידה מאובחנות דורשות רמות שונות של התערבות טיפולית. במקרים קלים של אבחון מודעות פונולוגית לקויה ניתן להסתפק בתגבור התרגול במסגרת הגן ובבית עם ההורים. במקרים מורכבים יותר מומלץ לערב קלינאי תקשורת. קלינאי תקשורת נחשבים למטפלים פרא רפואיים אשר מסייעים לילדים ומבוגרים הסובלים מלקויות תקשורת שונות שבעטיין מתקשה הסביבה להבין את בעל הלקות, או לחלופין מתקשה בעל הלקות להבין את הסביבה. בדרך כלל עובדים קלינאי התקשורת עם ילדים ופעוטות הסובלים מקושי בתקשורת בשל עיכוב בהתפתחות הדיבור, ליקויי שפה שונים וליקוי שמיעה.

כיצד מתבצע אבחון מודעות פונולוגית?

אבחון מודעות פונולוגית מקצועי כולל בדרך כלל שלושה מפגשים עם הילד, כאשר במהלך שני המפגשים הראשונים מבצע המטפל הערכה של חומרת ליקוי הלמידה באמצעות פרמטרים שונים. המפגש השלישי מיועד לשיחה עם ההורים ובמהלכו יקבלו ההורים הסבר מקיף על מצב הילד ומהן דרכי הטיפול המומלצות עבורו באופן אישי. בנוסף מצייד קלינאי התקשורת את ההורים במידע ובכלים המומלצים לתרגול עם הילד בבית כדי ליצור המשכיות לטיפול. מגוון תחומי הטיפול שניתן לקבל אצל קלינאי תקשורת רחב וכולל בין השאר התמודדות עם כישורי שפה דלים, גמגום, בעיות בהגיית הברות ועוד. מובן שלפני תחילת הטיפול ועוד בשלב האבחון יש לשלול קיומן של בעיות רגשיות או פיזיות הבאות לידי ביטוי במודעות פונולוגית לקויה.

מודעות פונולוגית הוראה מתקנת ומה שביניהן

מהי הוראה מתקנת ואיך היא קשורה למודעות פונולוגית? למעשה הוראה מתקנת היא במהותה הוראה מותאמת אישית לילדים בעלי צרכים מיוחדים. היות וכל אחד מהילדים הללו סובל מליקוי למידה אחר ובמסגרת הליקוי המסוים מידת הקושי שלו שונה משל ילדים אחרים, נדרשת התייחסות אישית למצבו הקונקרטי של כל ילד, עם שימת דגש על צרכיו המיוחדים, הבנה לגבי חוזקותיו וחולשותיו ועל השיטות שתתאמנה לו ותקדמנה אותו ביותר. בהוראה מתקנת "מתקנים" למעשה את גישת הלימוד הקונבנציונאלית שאינה מתאימה לילדים מסוימים, הופכים אותה לנגישה עבורם ובמסגרתה עובדים אתם על שיפור מיומנויות הקריאה, הכתיבה והדיבור.

אבחון מודעות פונולוגית באלקנה

ליקויי למידה אצל ילדים קיימים בכל שכבות החברה, בכל המגזרים ובכל הישובים. במכון מסיק מבצעים אבחון מודעות פונולוגית באלקנה וגם בכל מקום אחר בארץ. אנו עובדים בשיטות מתקדמות, ולנו ידע וניסיון רב בתחום. מודעות פונולוגית הוראה מתקנת מתבצעת על ידינו שנים רבות כמו גם אבחון וטיפול באמצעות משחק וחוויה חיובית. אילנה מסיקה, דוקטורנטית לחינוך המתמחה בנוירו -פדגוגיה, הקימה את המכון ומלווה את פעילויותיו באופן צמוד. אז אם ילדיכם זקוקים לעזרתנו אנו כאן למענם ולמענכם. נלך אתכם יד ביד עד להשגת תוצאות חיוביות, שיפור יכולות ושיקום הביטחון העצמי. ניתן ליצור קשר בכל שעה.

מאמרים נוספים

אסטרטגית למידה ניהול זמן

יש דבר אחד מרכזי שגורם לפערים הכי גדולים בין התלמידים המצטיינים לבין אלו שמתקשים לענות על שאלות הפשוטות ביותר – אסטרטגיות למידה.  יצירת אסטרטגית למידה

קרא עוד »

משחקים לדיוק בקריאה

הדבר החשוב ביותר על מנת להגיע ליכולות למידה גבוהות היא לדעת כיצד אפשר להנות מתהליך של למידה. ילדים תמיד יעדיפו לעשות משהו שמספק להם הנאה

קרא עוד »

שיפור דיוק בקריאה

אחד הכלים החשובים ביותר ללמידה היא יכולת קריאה טובה. שטף ודיוק בקריאה מאפשר לתלמיד לקלוט יותר חומר בפחות זמן וגם מקנה לא ביטחון בקריאה דבר

קרא עוד »

מודעות פונולוגית בגן הילדים

מהי בכלל מודעות פונולוגית? מדובר במודעות של הילד ליחידות הצליליות (פונמות) שמרכיבות מלים. עקרונית מלים מורכבות משני סוגי פונמות: עיצורים ותנועות. כדי להיות במודעות פונולוגית

קרא עוד »

הבנת הנקרא כיתה א

הבנת הנקרא מתארת את הקשר ההכרחי בין מלים כתובות למשמעויות שלהן ואף ליכולת להגיע לתובנות ומסקנות בעת קריאתן. ללא מיומנות של הבנת הנקרא אין ערך

קרא עוד »