סביבת המשחק לבתי הספר: לשחק, ללמוד, להצליח!

סביבת המשחק לבתי הספר: לשחק, ללמוד, להצליח!

איך משפרים את יכולות הקריאה אצל תלמידים מתקשים ונותנים לכולם הזדמנות שווה?​

המורים בארץ ברמה גבוהה ורובם בעלי מוטיבציה גבוהה הרואים בתפקידם שליחות. לצערנו, בשל ריבוי התלמידים ומיעוט המשאבים, הם אינם מצליחים להגיע לכל תלמידי הכיתה. החזקים אינם מאותגרים ואלו שטרם רכשו את יכולת הקריאה אינם מקבלים מענה מתאים ונכון לרמתם.

נגן וידאו

לאחר שנים רבות של ניסיון במערכת החינוך והבנת הצרכים השונים של המורים ושל התלמידים בנינו את סדרת המשחקים הלימודית: "לשחק, ללמוד, להצליח!". הסדרה היא סביבת למידה מבוססת משחק המאפשרת למורים לקיים הוראה דיפרנציאלית ולמידה מרווחת כך שכל ילד וילדה יקבלו את המענה המתאים להם והכי חשוב – גם ייהנו מהתהליך. אין שום סיבה לאבד את ההנאה בדרך ללמידה!
עם סביבת למידה מבוססת משחק, ילדים יתרגלו קריאה בכיף ויגיעו לשיעורים עם חשק ומוטיבציה.

ניתן להזמין את הסדרה במערכת גפ"ן: במענים פדגוגיים ורגשיים, בתת הסל אשכול שפות, מספר תכנית 15256, תחת השם "מכון מסיק". השאירו הפרטים וניצור קשר בהקדם. ניתן לקבוע מפגשי חשיפה והדרכה ללא מחויבות ובהיתכנות תקציבית.

יתרונות סדרת המשחקים

סביבת הלמידה "לשחק, ללמוד, להצליח" נותנת מענה לשונות התלמידים בכיתה. המשחקים בסדרה מדורגים לפי קושי ומאפשרים חלוקה לקבוצות לימוד לפי רמה.

שיפור הדימוי העצמי של התלמידים ופיתוח מוטיבציה ללמידה

הסדרה מבוססת על משחקים חווייתיים והופכים את הלמידה למהנה, בנוסף המשחק מספק תחושת הצלחה המחזקת את תחושת המסוגלות העצמית.

התלמיד במרכז

סדרת המשחקים שמה את התלמיד במרכז וגורמת לו להיות מעורב באופן פעיל בלמידה ובכל מפתחים אחריות על הלמידה העצמאית שלהם.

חינוך לדיאלוג

דרך המשחק התלמידים יוצרים שיח חברתי-לימודי ובכך מפתחים קשרים חברתיים.

אקלים בית ספרי בריא

מחקרים הוכיחו כי דברים אלו משפרים את האקלים הבית ספרי ואף מפחיתים את האלימות במסגרות החינוך. בעזרת יתרונות אלו הסדרה יוצרת מצע לימודי מאתגר ומהנה ועוזרת בגיבוש מרקם חברתי בריא בכיתות ובבתי הספר. מורים המלמדים בכיתה בעזרת סדרת המשחקים מסייעים לייצר מצע לימודי מאפשר, מאתגר ומהנה ועוזרת בגיבוש מרקם חברתי בריא.

רוצים לשמוע עוד?

למידע נוסף על סדרת המשחקים הלימודיים - השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

איך זה עובד?

בפועל, ניתן להשתמש בסדרת המשחקים במגוון רחב של אפשרויות כגון: למידה פרטנית, למידה בקבוצות קטנות, שימוש יעיל בכוח אדם נוסף בכיתה (גם כאלו שאינם מוכשרים להוראה) ובחונכות של ילדים מכיתות גבוהות.

כמו כן, הערכות מתאימות לשיטת א' תחילה.  הן מאפשרות לארגן את סביבת הלמידה באופן שתכיל את המאפיינים הדרושים לתהליכי הלמידה מיטביים בכיתה!

הנחיות העבודה של א' תחילה מבוססות על שיטת הלמידה המבדלת (הדיפרנציאלית) – איתי, לידי, במרחב. ללמידה בדרך זו קיימים שלושה שלבים:

  1. איתי – המורה מסביר, מדגים, מתרגל ומשחק עם קבוצת התלמידים.
  2. לידי – קבוצות התלמידים מתרגלות בנוכחות המורה, והמורה מסייע על פי צורך.
  3. במרחב – התלמידים משחקים ועובדים באופן עצמאי.

המשחקים מאפשרים למורים להתאים לכל אחד מהתלמידים את הלמידה ברמה הנדרשת והמתאימה לו. בזמן שהמורה מלמדת בקבוצות קטנות, הילדים פועלים בסביבת למידה שתוכננה עבורם ומתרגלים קריאה בהנאה.

אנשי חינוך מספרים

לכם אנשי חינוך אין צורך לספר כי גם לפני הקורונה, בעיות הקריאה במדינת ישראל הגיעו לסדר גודל מדאיג. התופעה הלכה והתרחבה בשל התנאים הקשים שכפתה עלינו תקופת הקורונה הלא קלה שעברנו בשנתיים האחרונות. אמנם בכיתות הגבוהות יותר, פתרון הלמידה מרחוק הצליח להחליף, פה ושם, את עניין הלימוד בכיתות. אולם, בגני הילדים ובכיתות הצעירות של בתי הספר היסודי, בגילאים בהם מונחים היסודות לקריאה, תקופה זו נתנה אותותיה באופן חמור. ברמה כזו, שספק מאד אם ניתן יהיה להתאושש ממנה או לצמצם את הפערים בשנים הקרובות.

תהליכי הקריאה הם תהליכים ראשוניים, שמספקים בסיס לכל חייו של האדם. כאשר תהליכים אלה נפגעים או אינם מנוהלים באופן הראוי והמתאים, ללא יכולת טובה של קריאה שוטפת, ילדים (ואף מבוגרים שהם עתידים לגדול להיות) עלולים להתקשות בניסיונם ללמוד ולהתפתח בכל תחום שיצריך קריאה או כתיבה.

לא מעט מחקרים מוכיחים כי הקניית המודעות הפונולוגית בגיל צעיר מקדמת את הקריאה ואת רמת הבנת הנקרא, גם יחד. שני מחקרים שנערכו במדינת ישראל (קוזמינסקי וקוזמניסקי,1988 ובנטין ולשם, 1993) הגיעו למסקנה שאפשר לתרגל ילדים שיש להם מודעות פונולוגית נמוכה, ולשפר בכך את רכישת הקריאה שלהם. הם מצאו כי ילדים בעלי מודעות פונולוגית נמוכה, שאומנו במודעות פונולוגית הראו הישגי קריאה טובים יותר מילדים שלא אומנו במודעות פונולוגית, ולאחר האימון הם הגיעו לאותם הישגי קריאה כמו הילדים שרמת המודעות הפונולוגית שלהם הייתה טובה מלכתחילה. לכן היה לי חשוב שבסדרת המשחקים לתרגול הקריאה תהיה ערכה של המודעות הפונולוגית.

הכירו את ערכות המשחק של סדרת "ללמוד, לשחק, להצליח" של מכון מסיק, הערכות המאפשרות לכם ללמד, תוך כדי משחק, ולהעניק לתלמידים הצעירים את הבסיס הנכון ביותר ללימוד הקריאה.
הסדרה בנויה משבע ערכות שונות: ערכת מודעות פונולוגית ושש ערכות נוספות המתייחסות לכל אחת מן התנועות (קמץ – פתח, שווא, חיריק, צירה – סגול, חולם, קובוץ – שורוק), ובנויה באופן המתאים לכל שיטות הקריאה הנהוגות בארץ. ערכת המודעות הפונולוגית של מכון מסיק הינה הערכה הראשונה והחשובה ביותר בתהליך ביסוס מוכנות ללימוד הקריאה.

בכל ערכה שמונה משחקים, המאורגנים על פי דרגת הקושי שלהם. בתחילה – העיסוק בקריאת המילים הבודדות. לאחר מכן – הרכבתם וקריאתם של משפטים, ולסיום הרכבת משפטים לטקסט.

לכל אחד מהמשחקים מצורפים דף ההוראות ודף הבקרה המיועד לבדיקה העצמית של התלמידים. קיימים סרטוני הסבר והדרכה למשחקי ערכת המודעות הפונולוגית.

בנוסף לפענוח המילים ולקריאה השוטפת, מפתחות ערכות הסדרה אצל הילד המשחק מגוון מיומנויות: הרחבת אוצר המילים, זיהוי של מילים נרדפות והפוכות, הרכבת משפטים, יצירת הכללות, פיתוח זיכרון חזותי, הבנת הקשרים ועוד.

מרבית המשחקים כוללים הצעות נוספות לפעילויות לצורך חזרה, העמקה ותרגול.

הנוירופדגוגיה

תחום החינוך חבר לתחום מדעי העצב והשילוב ביניהם  יצר את הנוירופדגוגיה. לשילוב זה יש פוטנציאל רב לשיפור הלמידה והחינוך וכמובן השפעה מכרעת על הישגי התלמידים.

דופמין הוא שליח כימי מרכזי במוח. הדופמין מופרש גם במצבי עונג והצלחה כחלק ממערכת חיזוק. מערכת מופלאה זו גורמת לנו לחזק התנהגות שרצויה לנו ולקדם אותנו אל המטרה. מערכת החיזוק פועלת במסלולים העצביים במוח היוצרים תחושה של עונג, מוטיבציה וריכוז. כאשר יש לנו עניין או רצון להצליח במשימה אנחנו מפרישים דופמין והפרשת הדופמין מגבירה את המוטיבציה שלנו והקשב וכמובן העונג מההצלחה. כאשר הלומד חווה הצלחה ומשמעות בלמידה, הוא מרוכז ומוכן לבצע את המטלה, כדי "לזכות" שוב במנת הדופמין שהמוח מספק.

אנו רוכשים מידע באמצעות מערכת העצבים. המוח זוכר את המידע ומקדד אותו במוח, מאחסן אותו, מאחזר ומפעיל מחדש במידת הצורך אנו יודעים שזיכרון נשמר עלי ידי כך שנעשה בו שימוש.

אנחנו יודעים שלמידה יעילה מתרחשת, כאשר מציגים מידע חדש לתלמידים המתבסס על מידע קודם, מידע שכבר קיים ואגור במערכת המוחית וכאשר אנחנו כאנשי חינוך קושרים ידע חדש לידע קודם, אנו מסייעים לרכישה מוצלחת בזיכרון.
כל חזרה משמעותית, מסייעת לתלמידים ליצור קשרים קוגניטיביים בעצמם. אחד מסוגיה הלמידה האפקטיביים ביותר הוא אימוני שליפה. שליפת מידע מהזיכרון אינו רק בדיקה של מה שנלמד אלא שינוי של הזיכרון הנשלף ובכך נוצרת היזכרות טובה יותר בעתיד.
סדרת המשחקים "לשחק, ללמוד להצליח!" נשענת על יסודות הנוירופדגוגיה בכך שהמשחקים ממוספרים ומדורגים מהקל אל הכבד הם מתחברים לידע הקודם ובונים בהדרגה ובהנאה את המדרגה הבאה של הקריאה.
במשחקים ישנה חווית למידה שמסייעת מאוד לזיכרון וללמידה, ומאפשרת ללומד לזכות במנת הדופמין המגבירה את המוטיבציה ללמידה.
המשחקים מזמנים חזרתיות בצורה מהנה התורמת להטמעה בזיכרון לטווח ארוך. פיתוח המשחקים המגוונים בערכות נעשה לצד יישום מחקרים פורצי הדרך בתחום הנוירופדגוגיה ויישום מסקנותיהם הוטמע במשחקים.

0
    0
    סל קניות
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
      חישוב משלוח