הקושי בקריאה אינו "נעצר" רק בקריאה או בכתיבה

הקושי בקריאה אינו "נעצר" רק בקריאה או בכתיבה, אלא משפיע גם על מקצועות אחרים בהם ייתקל הילד בהמשך דרכו הלימודית

ישנן לא מעט אימרות-שפר המדברות בשבחיהם של הקושי והאתגר בתהליך חישול נפשו של האדם. מאידך, ישנם לא מעט מומחים הגורסים כי קשיים דווקא מצלקים את הנפש ומלווים לרעה את חייו של האדם. כך או אחרת, אין כל ספק, והדבר מוסכם על כלל תומכי הדעות השונות, כי לאופן ההתמודדות עם האתגר ישנה חשיבות רבה במטען שאותו יישא האדם להמשך חייו. על אחת כמה וכמה כאשר המדובר ביכולות בסיסיות הנדרשות לאורך חייו של האדם, ככתיבה או קריאה.

על אף שהאוריינות מוגדרת, לרוב, בציבור הרחב, כמיומנויות הקריאה והכתיבה, לפני שילד לומד לקרוא (ואחר מכן, גם לכתוב), עליו ללמוד על הצלילים השונים המתחברים לכדי מילים, ועל המילים המתחברות לכלל משפטים, אשר הם היוצרים את השפה. תפקידם של אנשי החינוך בכיתות הגן ובכיתות הנמוכות מתמקד בפיתוח אותן מיומנויות המקדימות את האוריינות ומקדמות אותה בהמשך דרכו של הילד.

חשיבותן של הקריאה והכתיבה בחייו של הילד

על אף, שלכאורה, העידן החדש נסמך הרבה יותר מזה הקודמים לו על האלמנטים הווקאליים והאלמנטים הויזואליים (וכתוצאה מכך, אף עשוי להידמות מידי פעם, כי הצורך בלמידת הקריאה ובתרגול הכתיבה הידנית פחתו באופן משמעותי), עדיין, בבסיסה של התקשורת האנושית, למילה הכתובה (וכיום – אף המוקלדת) ישנו משקל לא קטן. משקל זה עשוי להתבטא בלא מעט דרכים, בין אם בהנחת הבסיס המתאים ליצירת התקשורת הבינאישית והבסיס ללימוד העתידי של הילד ובין אם בעיצוב האופן שבו הילד "תופש" את עצמו. מאידך, אף קיומה של לקות למידה "ממשית" שאינה מאובחנת בזמן עלולה "לקבע" את הילד במיצוב אישי, חברתי או סביבתי מסוים, ולמעשה, בכך, אף להנציח עבורו סטיגמות מסוימות שתלווינה אותו לאורך כל חייו הבוגרים.

השפעת הקושי בקריאה על מקצועות הלימוד האחרים

נוסף על כך כי הקריאה תורמת להרחבת הידע הלשוני ולהבנת הנקרא טובה יותר, היא אף ידועה כמשפרת את תפקודי המוח, שכן, הקשרים הבין-עצביים שבמוח מתהדקים בזכותה. אולם, בנוסף לכל יתרונותיה המובנים מאליהם, היא אף מניחה בסיס מוצק, רחב ויציב, ללמידתם של מקצועות לימוד אחרים. ניקח את המתמטיקה, לדוגמה, תחום לימוד, שלכאורה, אין נושא הרחוק מרחק גדול ממנו מהקריאה, ונגלה, כי קריאה שגויה, קטועה או כזו שאינה רהוטה, עלולה לגרום לבעיות רבות ואמיתיות גם בהבנתו. למשל, נסו בעצמכם לקרוא בעיה מתמטית ללא הפסיקים והנקודות שבה, ותגלו, כי המשפטים המרכיבים אותה איבדו את משמעותם, או, לחילופין, במקרים אחרים הם מקבלים משמעות שונה לגמרי מזו המקורית. הקריאה הרהוטה משפרת את יכולותיו של האדם להבין את ההקשרים, היא מאפשרת לנו להחליט, מכל המידע המצוי במלל המתאר את הבעיה, מהו המידע הרלוונטי לפתרונה, מקנה לנו את המידע הנחוץ הנוגע לכמויות ו / או ליחידות המידה, ובסופו של דבר, היא מסייעת לנו לבנות את המודל הרעיוני המתאים לצורך פתירת הבעיה בדרך המתמטית.

במקרים רבים, ויעידו על כך המורים למתמטיקה, חלק גדול מהקושי של תלמידים לפתור בעיות מתמטיות, טמון בבעיית קריאה או בהבנת הנקרא. משפטים כמו "המורה, לא הבנתי את הבעיה…" או "המורה, אבל לא הבנתי מה מבקשים ממני למצוא כאן…" הם משפטים שמורים לחשבון / מתמטיקה מכירים. ולמעשה, לא רק הם, אלא כל המורים העוסקים במקצועות רבי מלל.

סיכומו של דבר

הקריאה והבנת הנקרא אינם מנותקים מכל הקשר לימוד נרחב ומניחים את הבסיס ללמידה בהצלחה של כל תחומי הלימוד הקיימים כיום. ולכן, עלינו לדאוג לכך כי התלמידים יגיעו לתחילת לימוד המקצועות הללו, כשהם מצוידים בכלים הנכונים, שיאפשרו להם ללמוד אותם באופן האופטימאלי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

מאמרים נוספים

0
    0
    סל קניות
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
      חישוב משלוח